Beelddenken: Ik leer anders

Opleiding voor (zorg)leerkrachten en directie

Hoe mooi zou het zijn als alle kinderen passend onderwijs krijgen, rekening houdend met hun eigen leerstijl, hun eigen knap-zijn?

Soms kom je er maar niet achter wat er met je leerling(e) aan de hand is. Het kind worstelt met de lesstof, lezen en/of rekenen gaat moeizaam en de uitleg van de juf/meester lijkt niet aan te komen. Het zijn veelal talentvolle kinderen en toch worstelen ze vaak jarenlang met de lesstof. Herken je dat?

Veel van deze kinderen hebben eigenlijk een bijzondere gave: het zijn ‘beelddenkers’. Het talig onderwijs sluit echter niet altijd aan op hun visuele leerstijl, waardoor het lesmateriaal niet wordt begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Onder de beelddenkers vindt men vaak hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen en kinderen met ADHD en ADD.

  • Wil je ontdekken wat beelddenken precies inhoudt?
  • Wil je een beelddenkend kind herkennen en optimaal kunnen begeleiden?
  • Wil je weten tegen welke (leer)problemen jouw beelddenkende leerling kan aanlopen, zodat je op tijd kunt bijsturen?
  • Wil je als (zorg)leerkracht de best mogelijke ondersteuning bieden aan je beelddenkende leerling(en)?

Deze opleiding geeft je meer inzicht en praktische kennis over beelddenken bij kinderen. Omdat ons onderwijs sterk gericht is op taaldenkers, lopen beelddenkers het risico om een leerachterstand op te lopen. Met deze opleiding willen we werkvormen aanleren die aansluiten op de visuele leerstijl van beelddenkers.

Doelgroep

De opleiding staat open voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, GON/ION begeleiders uit het basisonderwijs en ouders.

sterren-klein
Iedereen is een genie.
Maar als je een vis beoordeelt op
zijn vermogen om in een boom te klimmen,
gelooft hij zijn hele leven dat hij dom is.
-Einstein

Hoe verloopt deze opleiding?

Je leert met de nieuwe leermethode ‘Ik leer anders’ werken. Je maakt kennis met educatief materiaal. We reiken je tevens waardevolle tips, oefeningen en adviezen aan om beelddenkende kinderen extra te ondersteunen.

Door de cursusdagen te spreiden krijg je als deelnemer de ruimte om de methode meteen toe te passen in de praktijk en je ervaringen te delen in de groep.

Trainer

Piroska Delouw. Als gecertificeerd coach ‘Ik Leer Anders’ en ‘Ik Leer Leren’ begeleidt zij beelddenkende kinderen met leerproblemen individueel. Zij geeft ook trainingen aan volwassenen om de methode ‘Ik leer anders’ aan te leren.

Wat bereik je met deze opleiding?

Elk kind is uniek en heeft zijn eigen manier van leren. Wat wel zeker is, is dat beelddenkers het best op een spelende en belevende manier leren. Een manier die rekening houdt met hun individuele leerstijl en die inspeelt op hun meervoudige intelligentie. Na deze opleiding ken je de juiste tools om je beelddenkende leerling te begeleiden en een leerachterstand weg te werken.

Wil je je beelddenkende leerlingen op de beste manier ondersteunen?

Laat deze kinderen niet langer worstelen met hun schoolwerk!

Leerproblemen aanpakken met de visuele leermethode is leuk en versterkt hun gevoel van zelfvertrouwen!

Voor meer informatie over ‘ik leer anders’ zie ook www.ikleeranders.nl.

Praktische informatie

De opleiding vindt plaats van 9.30 tot 16.30 uur. Koffie, thee, versnaperingen en lunch zijn voorzien.

Wat deelnemers vertellen

Ik vond de training ‘Beelddenken’ een erg leerrijke training. ik heb mezelf als “beelddenker” gediagnostiseerd en vind daardoor rust. De wereld is voor mezelf veel duidelijker geworden: hoe ik zelf ben, maar ook waarom anderen soms zo reageren op mijn voorstellen.”

” De praktische tools die ik aangereikt kreeg, kon ik heel makkelijk gebruiken in de klas. En dat is iets waar je als juf toch naar op zoek bent! Ik ben ervan overtuigd dat héél wat struikelblokken die kinderen kunnen ervaren met kleine hulpmiddeltjes kunnen opgelost of verholpen kunnen worden. Deze kinderen wil je als leerkracht bereiken en helpen in hun groei. “

” De kindercoach leerde mijn zoon een woordje als woordbeeld op te slaan. Ik was verbaasd hoe makkelijk hij het woord wist te spellen van rechts naar links! Toen ik hem vroeg hoe dit voor elkaar kreeg, vertelde hij dat hij het woord gewoon omdraaide in zijn hoofd. “

” Ik vond de training erg motiverend en inspirerend.  Bij een leerling bracht ik structuur aan in het hoofd. Hij speelt thuis veel in een loods, dus… hij had geen kamertjes in zijn hoofd, maar loodsen. Hij had ook nog even extra tijd nodig toen hij de deur erin maakte, want “de scharnieren moeten nog in de deur”… “

sterren-kleinChildren become what
they are told they are.
– Dorothy Delay