Van sprankelende leerkracht naar sprankelende klas

Opleiding voor leerkrachten

Maak van je klas een sprankelende plaats waar iedereen zichzelf kan zijn

Als leerkracht ben je iemand die coacht. Iemand die informeert. Iemand die begeleidt. Iemand die inspireert. Zo veel verantwoordelijkheden, zo veel aandachtspunten. Je rol is dan ook even uitdagend als complex, zeker vandaag in een snel veranderende wereld.

  • Wil je sterk, bewust en vol vertrouwen staan als ankerpunt in de driehoek school-ouder-kind?
  • Kun je het (ongewenste) gedrag van je leerlingen niet altijd plaatsen en wil je vanuit een ander perspectief leren kijken en zo hun signalen beter begrijpen?
  • Wil je een klas creëren waarin je leerlingen zichzelf ten volle kunnen ontplooien, doordat je hen inspireert, stimuleert, respecteert en vertrouwen schenkt?
  • Droom je ervan om mindful aanwezig te zijn in je klas en vanuit een positieve houding plezier en voldoening te halen uit je job?
  • Heb je een klas in gedachten waarin elk kind zijn of haar plaats kan innemen en volledig zichzelf kan zijn?

Deze praktische, verdiepende opleiding maakte al een wereld van verschil voor heel wat leerkrachten. Je krijgt een andere kijk op je leerlingen en het klassysteem. Je staat sterker in je rol en stimuleert positieve verandering, zowel voor je leerlingen als voor jezelf.

Bij De Sprankelwijze School maken we het verschil door opleiding te geven in kleine groepen, zodat ervaringsuitwisseling en praktijkgerichte oefeningen de hele dag centraal kunnen staan. Zo haal je het meest uit de tijd die je investeert in de opleiding.

Hoe verloopt deze opleiding?

Wat heb je nodig om van jouw klas een vriendelijke, veilige en ondersteunende omgeving te maken, een klas waar iedereen zich thuis voelt en waar er rust en harmonie heerst? Die vraag staat centraal in deze opleiding. We gaan systematisch en oplossingsgericht te werk. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor ervaringsuitwisseling, praktische tips en diverse werkvormen. Het gaat vooral om doen, ervaren en beleven. Je kunt de werkvormen en activiteiten op het niveau van de school, de klas of het individu inzetten. Tussen de opleidingsdagen krijg je opdrachten mee, waarmee je aan de slag gaat in je klas en op school.

Wat bereik je met deze opleiding?

Na deze opleiding sta je krachtiger en met meer zelfvertrouwen voor je klas en tussen je leerlingen. We versterken je innerlijk leiderschap en je intuïtie. Je leert je leerlingen beter begrijpen, omdat we jou tonen hoe je via bepaalde signalen de diepere boodschap achter hun gedrag kunt ontdekken. Dankzij de opleiding leef je meer in het hier en nu. Niet alleen in je klas, maar ook in de contacten met je collega’s, en zelfs thuis. Je neemt je eigen plaats in het school- en klassysteem in en voelt daardoor de positieve verandering in de relatie met je directie, andere leerkrachten, leerlingen en ouders.

Welke impact heeft deze opleiding op je klas?

Een gelukkige klas begint bij een gelukkige leerkracht. Als een leerkracht rust, respect en positiviteit uitademt, reflecteert zich dat in de houding van de leerlingen. In hun houding tegenover jou als leerkracht én tegenover hun medeleerlingen. Ja, zelfs in hun houding tegenover zichzelf.

Na deze opleiding zie je in je klas:

  • minder pestgedrag, minder lastig gedrag en minder conflicten
  • meer gemotiveerde leerlingen en betere leerprestaties
  • een veiliger gevoel en meer zelfvertrouwen bij de leerlingen
  • een sterker groepsgevoel
  • meer respect voor elkaar en voor de leerkracht
  • meer respect van ouders

Welke impact heeft deze opleiding op jou als leerkracht?

Een gelukkige leerkracht benadert leerlingen en hun ouders op een positieve, respectvolle en energieke manier en plukt daar ook zelf de vruchten van.

Na deze opleiding sta je op een andere manier in je rol:

  • Je hebt meer vertrouwen in jezelf en straalt dat ook uit, waardoor je leerlingen je anders benaderen.
  • Je haalt meer voldoening uit de interactie met je leerlingen, hun ouders en je collega’s.
  • Je rol is duidelijker, waardoor je jezelf kunt zijn en beter in je vel zit.
  • Je gaat op een veerkrachtigere en daadkrachtigere manier om met eventuele conflictsituaties en kritiek.
  • Je durft opkomen voor je mening en krijgt daardoor meer erkenning.

Praktische informatie

Je volgt 3 dagen een opleiding van 9.30 tot 16.30 uur. Koffie, thee, versnaperingen en lunch zijn voorzien. Er is ook één terugkomnamiddag. Zodra je een verslag van je opdracht inlevert, ontvang je een certificaat.

Wat leerkrachten vertellen

Het was zeer geslaagd! Het was heel tof dat je als persoon de oefeningen ook echt mag ervaren. Er waren oefeningen bij waar je toch even bij jezelf moest stilstaan en dat heb ik als positief ervaren.

Het is bijzonder om de impact te ervaren van de oefeningen. Je ziet kinderen hun eigen plek innemen, verlegen kinderen zelfbewuster worden en haantjes de voorste juist rustiger worden. De oefeningen versterken ook het groepsgevoel.

Wat ik in de opleidingen zeker een pluspunt vind, is de persoonlijke aanpak van de docenten. Ook als leerkracht heb je het nodig dat er iemand tijd voor je maakt, naar je luistert… Even alles opzij…

De kleuters hebben allemaal hun eigen plekje letterlijk en figuurlijk gevonden.

De kinderen vinden de oefeningen erg leuk om te doen’. Het prikkelde ook de nieuwsgierigheid van collega’s en kinderen uit andere klassen.

Een leerkracht uitgebreid aan het woord

” 25 jaar stond ik ondertussen voor de klas. Mijn lesgeven was de laatste jaren niet meer was wat ik wilde. Mijn visie was ik kwijt. Ik kon mezelf er niet meer in terugvinden. Het werd tijd voor een andere lesstijl. Het is niet al punten wat telt!
Het gevoel van graag naar school komen, is o zo belangrijk! Zeker wanneer je daar een groot stuk van je tijd moet spenderen. Een juf die tijd voor je maakt, naar je luistert, jou en jouw achtergrond begrijpt… dat hebben kinderen nodig!
In elke klas zitten kinderen met elk een anders gevuld rugzakje. Sommigen hebben géén moeite om dit leeg te maken, anderen houden het halstarrig gesloten. Ook voor deze kinderen wil ik van betekenis zijn. En hetzelfde geldt voor de juf… Je als leerkracht goed voelen, gewaardeerd voelen door de ouders, gesteund, een goed gevoel … dat had ik nodig.”

[popup_anything id=”6171″]

Ben je leerkracht en wil je sterker en zelfbewuster in je functie staan?

sterren-kleinWe kunnen niet van alle kinderen
sterren maken, maar
we kunnen ze wel allemaal
op hun eigen manier laten schitteren
– Omdenken

Voor je collega’s die ook willen sprankelen bieden we