• Alles wat kinderen nodig hebben is een beetje hulp,
    een beetje hoop en iemand die in hen gelooft.

Niet durven? Toch doen!

Opleiding voor (zorg)leerkrachten en leerlingbegeleiders

Leer oplossingsgericht werken rond onzekerheid en faalangst bij kinderen

Elk kind mag er zijn. Elk kind is bijzonder op zijn of haar eigen manier. Als (zorg)leerkracht of leerlingbegeleider wil je kinderen en jongeren met onzekerheden en faalangst helpen om sterker te staan. Een proces waarvoor je hun gedrag moet leren interpreteren en specifieke werkvormen en coachingskills nodig hebt.

  • Weet je niet zo goed hoe je het moet aanpakken als een kind of jongere zich niet honderd procent goed in zijn vel voelt?
  • Wil je hem of haar de tools geven om voor zichzelf op te komen?
  • Wil je kinderen of jongeren leren hoe ze kunnen omgaan met stress, angst en emoties?
  • Is het jouw doelstelling om een omgeving te creëren waarin ze zich volledig kunnen ontplooien, in alle vertrouwen?
  • Wil je sterker staan in jouw rol als (zorg)leerkracht of leerlingbegeleider en over de werkvormen beschikken die je nodig hebt om kinderen en jongeren te motiveren, inspireren en stimuleren?

In deze praktijkgerichte opleiding leer je hoe je kinderen en jongeren vanuit een oplossingsgerichte aanpak effectief kunt helpen om beter om te gaan met onzekerheid en faalangst.

De opleiding is bedoeld voor (zorg)leerkrachten en leerlingbegeleiders uit het lager en secundair onderwijs of buitengewoon onderwijs.

Bij De Sprankelwijze School maken we het verschil door opleiding te geven in kleine groepen, zodat ervaringsuitwisseling en praktijkgerichte oefeningen de hele dag centraal kunnen staan. Zo haal je het meest uit de tijd die je investeert in de opleiding.

Hoe verloopt deze opleiding?

Deze opleiding is ervaringsgericht en interactief opgebouwd. We gaan aan de slag met verschillende werkvormen, zodat je altijd een werkvorm vindt die bij het kind of de jongere past die jij begeleidt. Onder meer oplossingsgericht werken, educatieve kaartspellen en visuele gespreksmethodes komen aan bod. We hebben veel aandacht voor kennis- en ervaringsuitwisseling. Dankzij de gespreide opleidingsdagen en de praktische oefeningen kun je de werkvormen onmiddellijk toepassen in de praktijk en nadien je ervaringen delen in de groep.

Wat bereik je met deze opleiding?

Na deze opleiding slaag je erin om de werkvorm te kiezen die het best bij een kind of jongere past. Elk individu leert en begrijpt op een andere manier: mentaal, creatief, door te doen … We reiken daarom een grote variatie aan werkvormen aan. De bedoeling van elke werkvorm is dat je het kind of de jongere helpt om een positieve manier van denken te ontwikkelen, om zijn innerlijke kracht te versterken en om beter om te gaan met onzekerheid en faalangst.

Praktische informatie

Je volgt een opleiding van 2 dagen, telkens van 9.30 tot 16.30 uur. Koffie, thee, versnaperingen en lunch zijn voorzien.

Wat de directie en (zorg)leerkrachten vertellen

“Twee van onze leerkrachten hebben bij jullie de training ‘Niet durven? Toch doen!’ gevolgd. Zelden zie ik mensen zo enthousiast van een navorming terug komen. Ze beaamden dat ze volledig leeg waren die avond, maar dat ze enorm genoten hebben en evenveel opstaken. Ze zijn er klaar voor om dingen uit te proberen en over te brengen naar ons schoolteam. Hartelijk dank hiervoor.”

Ik heb met 3 kinderen een gezamenlijke en actuele spanningsbron aangepakt met de visuele gespreksmethode. Dat vonden ze heel helder. Ze gaven aan er zeker wat mee te kunnen! Prachtig om na een aantal weken die kinderen te zien groeien! Het was erg fijn om zo veel praktische handreikingen te krijgen. Mijn doel, waarvoor ik naar je training kwam, is zeker behaald!”

Bedankt voor deze verrijkende en inspirerende training! Ik heb veel inzichten gekregen en mogen ervaren dat het gebruiken van creatief materiaal vaak een diepere impact heeft dan verbaal.”

Ik ben me weer meer bewust geworden van hoe ik zelf in elkaar steek en wat dit betekent voor mijn handelen.”

Wil je kinderen en jongeren helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen en hun faalangst te verminderen?

sterren-kleinIk heb de laatste tijd
zoveel geleerd van mijn fouten
dat ik erover denk er nog
een paar te maken.
– de docent van Loesje

Voor je collega’s die ook willen sprankelen bieden we